Navigacija

Depresija

Depresija podrazumijeva puno teže simptome no što je nekoliko dana loša raspoloženja. Ona značajno povećava rizik od srčane bolesti i srčanog udara.

Takoder je sklona udružiti se s kroničnim bolestima poput astme, šećerne bolesti, bolova, artritisa i pretilosti.

Usto, depresija predstavlja i jedan od najteže izlječivih duševnih bolesti. Najvažniji je pojam u njezinu liječenju — strpljenje.

Ono će trebati svakome oboljelom kako bi prebrodio razdoblje u kojemu traje potraga— zajedno s liječnikom — za pravim načinom liječenja ili njihovom kombinacijom. Nemojte se pokušavati protiv depresije boriti sami. To može biti opasno, a doista nije potrebno.

POMAŽE

Antidepresivi

Ne djeluje svaki antidepresiv na svaku osobu, ali su veliki izgledi kako ćete, medu više od 38 raznih antidepresiva koji su danas dostupni na svjetskome tržištu, i vi pronaći onaj koji vam dobro djeluje.

depresijaObje glavne skupine takvih lijekova — triciklici poput amitriptilina (Elavil) i imipramina (Tofranil) te selektivni inhibitori ponovne pohrane serotonina (engl. kratica: SSRI), kao što je fluoksetin (Prozac) i paroksetin (Paxil) — djeluju jednako uspješno.

No SSRI-i obično imaju manje nuspojava poput debljanja i suhoće usta.

Također istraživanja pokazuju kako je veća vjerojatnost kako će ih pacijenti redovito uzimati.

Novi podaci govore u prilog tome kako dva SSRI-a uzeta zajedno često djeluju značajno bolje od jednoga samog.

Jedan od najnovijih antidepresiva zove se venlafaksin (Effexor). Za razliku od SSRI-a, koji djeluju samo povećavajući količinu serotonina u mozgu (taj spoj utječe na raspoloženje), Effexor povećava količine
serotonina i norepinefrina.

Kad su znanstvenici sakupili podatke iz osam dobro postavljenih istraživanja koja su uspoređivala Effexor sa SSRI-ima ili placebom, ustvrdili su kako su ocjene depresivnosti prema tri različite ljestvice više pale kod osoba koje su uzimale Effexor nego kod onih koje su pile SSRI-e ili placebo.

Hipnoterapija i kognitivna bihevioralna terapija

Prevelika briga i predugo zadržavanje misli na stvarima koje vas muče često vode ka depresiji, a obje ove vrste liječenja mogu vam pomoći u promjeni takvih navika.

Kad su znanstvenici propisali onima s dijagnosticiranom depresijom (njih 80) da 16 tjedana provode bilo hipnoterapiju ili
kognitivnu bihevioralnu terapiju (engl. kratica: CBT — oblik psihoterapije usmjeren na promjenu misli i ponašanja kakva mogu pridonositi depresiji), sudionicima se obje skupine stanje, u usporedbi s kontrolnom skupinom, značajno poboljsalo. Osobe koje su provodile hipnoterapiju imale su nešto bolje rezultate od onih na CBT-u.

SAM-e

Jedini je velik pregled istraživanja ovoga dodatka prehrani ustvrdio kako SAM-e olakšava simptome
depresije 27 do 38 posto bolje od placeba. Taj je pregled ustvrdio i kako je u tome
SAM-e bio jednako uspješan kao i triciklički antidepresivi.

Gospina trava

Za ovu je biljku istraživanjima dokazano kako je u liječenju blage do umjerene depresije
za 71 posto uspješnija od placeba. Istraživanja u kojima se uspoređuju gospina trava i antidepresivi ustvrdila su približno jednako djelovanje, iako su puno veći izgledi za ustrajanje pacijenata u uzimanju gospine trave jer ona ima manje nuspojava.

Elektrošok terapija (engl. kratica: ECT)

Možda će vam na um pasti scene iz filma Let iznad kukavičjeg gnijezda, no ovaj je oblik liječenja — slanje u mozak kratkih električnih izboja kojima se živčane stanice»resetiraju« — ne samo poprilično siguran, nego i vrlo uspješan način liječenja pacijenata kod kojih antidepresivi ne djeluju.

Psihoterapija

Najbolje djeluje u kombinaciji s lijekovima. Takoder je uspješna u sprečavanju povratka bolesti. Potražite psihoterapeuta koji provodi kognitivnu bihevioralnu terapiji ili interpersonalnu terapiju, u kojoj se učite boljem nošenju sa stresom, poboljšavate si međuljudske odnose i hvatate ukoštac s učincima depresije. Istraživanja su pokazala kako ta dva oblika psihoterapije djeluju najbolje.

depresija Tjelesna aktivnost

Možete li se odlijepiti od trosjeda i biti tjelesno aktivni, prirodnim ćete si putem,  zahvaljujući lučenju spoja endorfina koji uzrokuje i ushit kod sportaša, osigurati ublažavanje depresije te si pomoći u sprečavanju ponovne pojave te bolesti.

U jednome su istraživanju koje je uspoređivalo brz hod ili rekreativno trčanje s lijekom sertralinom (Zoloft) i kombinacijom tog lijeka i tjelesne aktivnosti, nakon 16 tjedana sve tri skupine doživjele približno jednako poboljšanje, ali su nakon šest mjeseci, osobe koje su i dalje bile tjelesno aktivne, imale najniže stope povratka bolesti.

Samo 50 minuta tjelesne aktivnosti tjedno smanjilo je rizik od ponovne pojave bolesti za 50 posto.

Čini se kako nije važno o kakvoj je tjelesnoj aktivnosti riječ: i aerobik i vježbe snage pa i vježbe gipkosti poput joge pružaju slične koristi.

Qigong

Ovaj se oblik tjelovježbe isplati iskušati, osobito ako ste stariji od 60 godina. To je jedna drevna kineska borilačka vještina u kojoj se s mirnim i polaganim pokretima kombiniraju vježbe disanja. U istraživanju provedenu u Hong Kongu, osobe kojima je dijagnosticirana depresija sudjelovale su 16 tjedana u vježbanju qigonga. Već su nakon osam tjedana imale sve rezultate bolje od kontrolne skupine.

NEMOJTE POKUŠAVATI!

× Stimuliranje lutajućeg živca (lat. nervus vagus)

Znanstvenici su zaključili— a i liječnici se slažu — kako taj oblik liječenja, u kojemu stimulator usađen ispod kože šalje električne impulse u lijevi lutajući živac u vratu, jednostavno ne djeluje.

RJEŠENJE JE U RIBAMA?

Iste kapsule ribljeg ulja kakve pomažu zdravlju srca mogu djelovati i na depresiju. Stope pojavljivanja depresije niske su u zemljama velikim potrošačima ribe. I obratno, ondje gdje riba nije toliko omiljena namirnica, depresija se obično pojavljuje češće.

Omega-3 masne kiseline, koje se nalaze u plavoj i masnoj ribi poput lososa, igraju najvažniju ulogu u zdravu razvoju i životu mozga. Uzimanje dodataka hrani s omega-3 masnim kiselinama, prvenstveno u obliku ribljeg ulja, može vam olakšati blagu do umjerenu depresiju.

Jedan je pregled 10 istraživanja ustvrdio kako velike doze ribljeg ulja ublažavaju depresiju značajno bolje od placeba, iako su znanstvenici koji su ga proveli zaključili kako su potrebna dodatna velika i dobro nadzirana istraživanja, jer su ova do sada dostupna obilježena nekim problemima. Možda biste trebali uzimati i četiri grama na dan, no prije toga se svakako savjetujte s liječnikom.

PRONAĆI PRAVI ANTIDEPRESIV

Možda ćete morati iskušati nekoliko lijekova ili njihovih kombinacija kako biste pronašli onaj pravi koji će vam ublažiti depresiju, i to bez neprihvatljivih nuspojava. Neki liječnici prebrzo pacijentima promijene antidepresiv ne povećavši im prethodno dozu ili daju više vremena za pokazivanje učinaka.

Općenito, ne bude li vam bolje unutar dva do četiri tjedna od početka uzimanja najveće preporučene doze (a to može biti šest tjedana ili više nakon početka uzimanja toga lijeka), vrijeme je za drugi lijek. Imajte na umu to da većina nuspojava jenja unutar jednog do dva tjedna od početka uzimanja lijeka.