Navigacija

Pravilna priprema hrane

Znamo da priprema hrane na visokim temperaturama, ili dugotrajna na niskima, stvara veće količine ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE )- a. Nije važno je li hrana pržena, pečena u pećnici, na roštilju ili tavi, pripremljena u mikrovalnoj peći ili pak pirjana.

Bitno je izlaganje visokoj temperaturi – bilo kratkotrajno ili dugotrajno. Istraživanje iz glasila Proceedings of the N ationalAcademy of Sciences pokazalo je da konzumiranje hrane bogate ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE )-om može dovesti to neupadljivog, ali kroničnog stanja upale.

Uz to i ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE ) koji se stvara tijekom pripreme jela na visokim temperaturama također potiče stvaranje ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE )-a u tkivima našega organizma.

Pravilna priprema hraneImplikacije toga otkrića su dalekosežne. Potiču nas da dobro razmislimo o onome što jedemo i kako pripremamo svoje obroke. Znanstvenici američke nacionalne akademije zamijetili su da priprema jela na visokim temperaturama i proces starenja imaju slične biološke značajke.

Priprema jela na visokoj temperaturi uključuje Maillardov proces, u kojemu šećeri I određene oksidirane masti reagiraju s bjelančevinama kako bi stvorili ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE ) u hrani. U članku se također navodi da se normalan proces starenja može smatrati paralelnim polaganom izlaganju visokim temperaturama jer se isti ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE ) stvara i u koži, arterijama, očnim lećama, zglobovima, hrskavici I drugim zonama u tijelu. Znanstvenici već godinama znaju za tu opasnost.

Nažalost, čini se da je ta spoznaja ostala na razini pomno čuvane tajne koja nije doprla do šire javnosti.

U studiji spomenutoj u drugom člancimau doktori Peppa, Vlassara i Uribarri otkrivaju ne samo da 15 posto ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE )-a apsorbiramo iz hrane, nego da se jedna trećina apsorbiranoga u sljedećih 4.8 sati izlučuje urinom kod ljudi s normalnom funkcijom bubrega.

Neizlučeni ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE ) pohranjuje se u tkivima, gdje ostaje biološki aktivan i ozbiljna je opasnost za zdravlje. Kod dijabetičara e često oslablj ena bubrežna funkcija, stoga je kod njih povećan rizik od stvaranja ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE )-a i nastajanja posljedičnih oštećenja.

Ipak, u procesu starenja i kod zdravih ljudi stvara sve više ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE )-a, pa i njima prijeti sve veći rizik od obolijevanja od bolesti i poremećaja vezanih uz ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE ).

Tekuća Čarolija

Ako vam pomisao na doživotnu dijetu od kuhane i na pari pripremljene piletine ne izgleda baš izazovno, nemojte se obeshrabriti. Dodavanje tekućine tijekom procesa pripreme hrane znatno će umanjiti stvaranje ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE )-a, a hrana će zapravo imati bolji okus ako se pravilno priprema.

Zapamtite, glikozilacíja je proces stvaranja „omotača smeđe boje”. Kada znatno zapećemo meso i ostalu hranu, tako da dobiju zagorjelu koru nad plamenom ili djelovanjem visokih temperatura, stvaramo vanjski ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE ). Pripremanje uz više tekućine ublažit će taj problem.

Dobro pečeni mesni odrezak je poput oplata od cipele zahvaljujući vezivanju bjelančevina i masti. Blago pečena riba je vlažna i meka jer ne stvara ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE ) (vidi jedanaesto člancimae i primjere pripreme bjelančevina bez stvaranja ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE )- a).

Iako je pametno potpuno ograničiti unos crvenoga mesa (osim ako vam je dostupno organski uzgojeno meso, umjesto onoga uzgoj enog na žitaricama), još uvijek u njemu možete povremeno uživati bez povećavanja razine ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE )-a.

Najsigurnija je priprema mesa ako uključite i neku tekućinu, kao na primjer ako pripremite ukusnu juhu ili meso u umaku s rajčicama. Druga sjajna strategija je mariniranje hrane koja sadrži bjelančevine (meso i tofu), prije same pripreme.

Okus se znatno poboljšava kada se hrana priprema uz ukusnu marinadu. Čak i pečena rebrica (uklonite višak masti) povremeno dolaze u obzir ako su prethodno marinirana i pripremljena uz umak, ito na tihoj vatri. Meso i tofu nemojte oblagati brašnom jer je to visokoglikemijska “dizalica”.

Kao što znate, čak i uzimanjem zdrave hrane pripremljene na visokim temperaturama nastaje ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE ). Općenito je pravilo zadržati unos zasićenih masti na manje od 1o posto cjelokupnog unosa kalorija. Zasíćene masti nalaze se u mesu i rnliječnim proizvodima. Unos visokozasíćenih masti povezuje se s otpornošću na inzulin, koja se pak povezuje s upalnim procesima i ZPG ( ZAVRŠNI PROIZVODI GLIKOLIZACIJE )-om.

Unos zasićenih masti možete smanjiti birajući manje masne dijelove mesa (kao i u slučaju već spomenute organske govedine) i
koristeći maslinovo ulje umjesto maslaca gdje god je to moguće.

Kada se govori o vrstama masti koje nalazimo u lososu i drugim vrstama morske hrane (omega-3), vijesti su dobre – te masti zapravo smanjuju otpornost na inzulin i pomažu održavanju krvnih žila i arterija zdravim i elastičnim.

Masnoće koje se prirodno nalaze u hrani kao što su orasi, masline, maslinovo ulje i avokado također imaju povoljno djelovanje. Sredozemna kuhinja, koja obiluje ribom, maslinovim uljem i drugim već spomenutim zdravim izvorima masti poznata je po svojoj pozitivnoj ulozi u održavanju zdravlja kardiovaskularnog sustava.