Kako se hraniti u trudnoći?

Rođenje djeteta jedan je od najvažnijih događaja u životu zene pa je važno da se dobro tjelesno i duševno pripremi.

Ako je zaista nužno da smršavi, to se provodi isključivo prije trudnoće.

Većina žena kaže da će se ionako udebljati dok nosi dijete pa će poslije biti vremena da se jednim udarcem ubiju dvije muhe. Pogrešno.

Kako se hraniti u trudnoći ?  Ako ste zaista predebeli, poželjno je da se prije trudnoće riješite što više suvišnih kilograma kako se ne bi još učvrstili poslije porođaja, ali takoder, što je još važnije, da izbjegnete komplikacije za čedo ili majku (povišeni krvni tlak, šećerna bolest, eklampsija).

Mršavljenje kakvo preporučuju uobičajena hipokalorijska načela moglo bi biti posebno opasno jer znamo da uzrokuje znatan manjak vitamina, minerala i oligoelemenata baš u trenutku kad ženinu organizmu toga treba dvostruko više.

Ako zaista morate smršaviti, prihvatite preporuke Montignacove metode  jer  ne jamči samo trajnost rezultata, nego i dovoljno nutrijenata potrebnih za dobar razvoj nerođena djeteta.

Buduća majka mora devet mjeseci osiguravati sve što je potrebno za najbolji mogući razvoj ploda, a da pri tome ne iscrpi vlastite. Zato namirnice valja tako birati da dobije sve potrebne nutrijente, a valja ih i skladno rasporediti u sve obroke dana.

Dodajemo još ove  savjete:

- nije potrebno jesti za dvoje. Prisilite se radije da jedete dva puta bolje.

- osigurajte dostatan unos bjelančevina životinjskog porijekla o, perad, ribe, jaja, mliječni proizvodi…), ali i biljnog porijekla ovite namirnice, mahunarke, proizvodi od soje). Bjelančevine svom smislu riječi osiguravaju»izgradnju«nerođenog djeteta.

Ipak jetru jedite samo jedanput na tjedan da se ne bi stvorio višak vitamina A. Također izbjegavajte jela od sirova mesa, kao što je  biftek te školjke (zbog opasnosti od zaraza).

- uzimajte mnogo kalcija. Kao prvo radi izgradnje kostura nena djeteta, ali i radi dobre zaštite majčinih zaliha. Dovoljno  je uz svaki obrok jesti neki mliječni proizvod (mlijeko, sir, jogurt, ži kravlji sir).

- osigurajte potreban unos fluora, najbolje tako da pijete milne vode u kojima ga ima.

- pazite da uzimate dovoljno željeza kako ne bi nastala anemija, i neotpornost na zaraze (jedite krvavice, meso, mahunarke, voće i jaja).

- manjak folne kiseline može uzrokovati malformacije ploda pa urajte dovoljne količine, najbolje uzimajući pivski kvasac, sične klice i mahunarke.

Kako se hraniti u trudnoći ?  - vodite računa da uzimate dovoljno vlakana jer namirnice bogate vlaknima imaju i mnoštvo vitamina te minerala, a osim toga juju opasnost od zatvora stolice. Zato valja redovito jesti voće, sirovo povrće, salate, zeleno povrće, cjelovite žitarice i kruh te mahunarke.

- Pijte dovoljno vode da izbjegnete dehidraciju i da ubrzate prolaz crijevnog sadržaja. Time se ujedno smanjuje opasnost od infekcija mokraćnih puteva.
Prirodno, izbjegavajte alkohol koji je opasan za nerođeno dijete. Povremeno (rijetko) možete potkraj obroka popiti najviše pola čaše crnog vina. Polifenoli u vinu poboljšavaju cirkulaciju u venama.

- Ne uzimajte nikakve lijekove ili dodatke hrani ako se niste posavjetovali s liječnikom.

- Jedite raznovrsnu hranu pa vam neće uzmanjkati nutrijenata, a ujedno ćete privikavati nerođeno dijete na određenu prehrambenu raznolikost.

Fetus već nakon četvrtog mjeseca trudnoće razlikuje okuse. što više namirnica otkrije još u majčinu trbuhu, to će se nakon rođenja lakše priviknuti na raznolikost u hrani.

- Napokon, valja još jedanput istaknuti da se zbog pušenja dijete može roditi s manjom tjelesnom težinom.

Neke se žene neobično udebljaju u trudnoći (od petnaest do dvadeset kilograma), za što nikad nema opravdanja.

Prirodno je dobiti otprilike osam kilograma, a lako je objasniti i zašto:

— 3 kg i 500 g teži dijete prije porođaja;
— 500 g posteljica;
— 1 kg povećana maternica;
— 700 g plodna voda;
— 1 kg dodatno teže povećane dojke;
— 1 kg i 300 g povećana količina krvi.

Odstupanje od teoretske težine (osam kilograma) i to naviše može se ovako objasniti: u drugoj trećini trudnoće plod malo povećava težinu, ali majčino tijelo (zbog podsvjesnog refleksa) prirodno pokušava nakupiti veće zalihe masti ako se potkraj trudnoće pojavi glad.

Opasnost od debljanja još je veća ako je u prehrani previše namirnica bogatih lošim ugljikohidratima. Držite se načela Montignacove metode jer to je najbolji način da spriječite nepotrebno debljanje.

Tjelesna se težina može također povećati i zbog pretjeranog državanja vode. Zbog toga se ponekad javljaju tegobe s venama otekline. U tom je slučaju važan strogi liječnički nadzor jer bi rok mogao biti povišeni krvni tlak ili bjelančevine u mokraći.

Bez obzira na uzročnik, debljanje treba procijeniti ovisno o četnoj težini i visini. Žena teška 60 kilograma prije trudnoće i visoka 1,50 m ne bi se smjela udebljati više od osam kilograma.

Žena visoka 1,75 m i uoči trudnoće teška 52 kilograma može mirno dobiti petnaest kilograma jer je imala vrlo male zalihe. Lako je uostalom izgubiti višak poslije porođaja. Dojenje takoder pomaže da se riješite viška masti.

Moglo bi se reći da organizam crpi  nakupljene zalihe. Osim što je toliko korisno za dijete, dojenje vam dakle pomaže i da vratite prijašnju vitkost.