Navigacija

Meso

Dr. Robert Atkins, guru dijeta siromašnih ugljikohidratima, razbjesnio je znanstvenu zajednicu kad je prehranu bogatu mesom i siromašnu ugljikohidratima predložio kao zdravu za srce.

Ipak je barem on — a, kao što možda znate, on je kardiolog — trebao znati bolje. No dok su veliki i sočni odresci kao i cheeseburgeri postali simbolima svega nezdrava u modernoj prehrani, nemasno je meso zaslužilo svoje mjesto u zdravoj prehrani.

Podiže li crveno meso razine kolesterola?

NE Kvalitetna i dobro osmišljena istraživanja pokazuju kako nemasno crveno meso neće podići razine kolesterola. Ako ste s neobrana mlijeka prešli na bezmasno kako biste zaštitili svoje srce, morali biste znati kako će isti učinak imati i prelazak s masne svinjske vratine na nemasni goveđi odrezak.

I dok zasićene masnoće dokazano podižu razine kolesterola, jedan je pregled  istraživanja pokazao kako nemasno crveno meso, s kojega su uklonjene vidljive masnoće — a u kojem se tada nalaze iznenadujuće male količine zasićenih masnoća — ne podiže razine ukupnog kolesterola ili LDL („lošeg“) kolesterola koji začepljuje arterije.

Zapravo, istraživanja pokazuju kako nemasno crveno meso može zauzeti svoje mjesto na stolu uz ostale izvore bjelančevina koje nisu opasne za srce, kao sto su pileća prsa bez kože. Na primjer, u istraživanju čikaškog centra za klinička istraživanja, 191 muskarac i žena bili su podijeljeni u dvije skupine.

Znanstvenici su jednu skupinu uputili na prehranu koja kao glavne izvore bjelančevina uključuje piletinu i ribu.

Druga je skupina svoje bjelančevine dobivala uglavnom iz nemasne govedine, svinjetine i teletine.

Nakon devet mjeseci nije bilo razlike izmedu tih dviju skupina u razinama ukupnog kolesterola, LDL kolesterola, HDL kolesterola ili triglicerida (oblik masnoća u krvi povezanih sa srčanim bolestima).

Uzrokuje li crveno meso rak debelog crijeva?

MOŽDA Znanstvenici su oko toga podijeljeni. Neki tvrde kako prehrana koja sadržava crveno meso vjerojatno povećava rizik od raka debelog crijeva, dok ostali drže kako su dokazi za to nedovoljni.

Prehrana koja ukljuéujeprevise crvenog mesa bila jeokrivljavana da donosi veéi rizikobolijevanja od nekoliko vrstatumora, ah najvise od rakadebelog crijeva. U istraiivanju objavljenu u éasopisu joumalof the National Cancer Institute,znanstvenici su kroz 10 godina pratili skoro pola milijuna Europljana i Europljanki.

U tom su razdoblju osobestarije od 50 godina koje su jele najvise crvenog mesa imale 35 posto veće izglede za razvoj raka debelog ili zadnjeg crijeva od ostalih koje su jele manje crvenog mesaili su ga potpuno izbjegavale.Istraiivanja nekoliko drugih skupina znanstvenika došla su do sličnog zaključka.

NAŠ SAVJET

Kako biste na zdrav način uzivaliu crvenom mesu, pridržvajte se sljedećeg te tražite u mesnici odreske od najmanje masnihdijelova mesa kao sto je but.

Ako su odresci obavijeni slojem masti,neka on bude debeo najvise 3 mm.Svu vidljivu masnoc’u uklonite prije pripreme jela.

Izbjegavajte prosarane odreske koji u mesu imaju puno masnih dijelova ili pak bijele pruge masnoée. Dajte prednost metodama pripreme hrane s malo masnoée, poput roštilja i pecenja u pećnici, a ne przenja u ulju ili pohanja.