Navigacija

Tjestenina

Većini ljudi špageti s mesnim okruglicama ili zapečena tjestenina sa sirom predstavljaju hranu koja se jede zbog lošeg raspoloženja. No je li tjestenina doista prehrambena katastrofa?

Budući da nosi 210 kcal po jednoj šalici, baš i nije energetski siromašna a, jasno, bogata je ugljikohidratima.

Stoga, hoće li vas ona ubiti, ili barem udebljati?

Deblja li tjestenina?

NE Glas koji tjesteninu bdije kao opasnu za liniju nije opravdan. Jedite tjesteninu u umjerenim količinama, bez premasnih umaka pa se od nje nećete udebljati.

Količine su kruha, u većini dijeta siromašnih ugljikohidratima, vrlo ograničene zbog teoretske postavke kako kruh deblja. Ima i ponešto istine u stajalištu kako namirnice bogate škrobom i visoko rafiniranim ugljikohidratima, kao što su bijeli kruh, bijela riža i krumpir, djeluju pogubno na održavanje tjelesne mase naglo povisujući koncentraciju šećera u krvi, koja ubrzo jednako tako naglo
pada i dovodi do napadaja gladi.

tjesteninaNo pripada li tjestenina u istu kategoriju? Ne pripada. Sustav vrednovanja namirnica koji se koristi glikemičkim indeksom (GI) svrstava ih na ljestvicu od 1 do 100 prema tome koliko velike poraste šećera u krvi uzrokuju.

I dok kriška bijeloga kruha ima vrijednost GI-a čak 80, špageti nose umjerenih 44, rezanci 46, a makaroni samo 47.

Kako je to moguće? Na kraju krajeva, nisu li i kruh i tjestenina izrađeni od pšenice?

Jesu — ali ne od iste vrste pšenice. Većina se tjestenine proizvodi od durum pšenice ili neke slične sorte, a osim toga, ta se pšenica melje vrlo grubo, u krupicu.

Enzimi probavnog sustava nisu toliko uspješni u razgradnji škroba iz krupice i njegovu prevođenju u šećer u krvi, tako da većini osoba, pošto pojedu umjereno velik obrok tjestenine, razine šećera u krvi ne skaču.

Jasno je valjda kako će vas prejedanje tjesteninom, kao i bilo kojom drugom hranom, udebljati. Natapate li tjesteninu umacima koji sadržavaju maslac, vrhnje, sir i druge namirnice bogate masnoćama, dogodit će vam se ista stvar, bez obzira na nisku Gl vrijednost.

NAŠ SAVJET

Kako bi tjestenina zadržala nisku vrijednost GI-a, nemojte je prekuhavati, što znači da tjestenina treba davati otpor dok je se žvače (al dente) i ne smije se pretvoriti u kašu. Raskuhana tjestenina ima visok GI jer je škrob upio toliko vode da ga je sada lako razgraditi i pretvoriti u šećer u krvi.