Navigacija

Vegetarijanska prehrana

Trebate li se veseliti ili uplašiti kad vam vaš pubertetlija objavi kako više neće jesti mesom?

Većina se vegetarijanaca hrani prilično zdravo, iako osobe koje preživljavaju uglavnom na tjestenini, siru i brzoj hrani nikako svojem tijelu ne čine dobro.

Vegetarijanci dobivaju dosta bjelančevina iz graha i drugih namirnica, iako moraju paziti da hranom unose i dovoljno određenih hranjivih tvari poput željeza i vitamina B, koji dolazi samo iz hrane životinjskog podrijetla ili namirnica koje su tim vitaminom obogaćene.

Jesu li vegetarijanci zdraviji od mesojeda?

DA Nekoliko je velikih dugotrajnih istraživanja dalo uvjerljive dokaze kako su osobe koje jedu hranu temeljenu na biljnim namirnicama zaštićene od srčanih bolesti i drugih težih zdravstvenih problema.

Kažete li zauvijek zbogom slanini i prženoj piletini, uskoro ćete uživati u zdravijoj tjelesnoj težini, a i živjeti duže. Jedno je istraživanje ustvrdilo kako tipični vegetarijanci žive približno 3,5 godine duže od mesojeda. Ne samo što su vegetarijanci obično zdrave tjelesne mase, nego su im i srca zdravija.

Neki dokazi govore kako se zaštitno djelovanje rajčice proteže i na neke druge vodeće uzroke smrti.

Iako stoji kako su vegetarijanci skloni općenito zdravijem načinu života, a ne samo zdravijoj prehrani— primjerice, oni rijetko puše i obično su redovito tjelesno aktivni — istraživanja govore u prilog tome kako i sama prehrana u kojoj dominira voće, povrće i žitarice štiti od tih i drugih bolesti.

Vegetarijanska prehranaSrčane bolesti

Masno je meso glavni izvor zasićenih masnoća koje podižu razine kolesterola, tako da ne iznenađuje to da vegetarijanska prehrana djeluje povoljno na kolesterol (vegani imaju čak i niže razine kolesterola jer oni izbjegavaju i zasićene masnoće iz mliječnih proizvoda).

Vegetarijanci obično imaju i niži krvni tlak. Jedno je veliko istraživanje pokazalo kako muškarci koji jedu meso imaju približno 2,5 puta veće izglede za visoki krvni tlak od muškaraca vegana.

Stoga i ne čudi što osobe koje svoju prehranu temelje na biljnim namirnicama doživljavaju relativno malo srčanih udara. Na primjer, jedno je istraživanje više od 34.000 stanovnika Kalifornije pokazalo kako muškarci koji jedu govedinu tri ili više puta tjedno imaju 2,3 puta veće izglede od vegetarija-naca za smrt od srčane bolesti.

Jedno je drugo istraživanje više od 76.000 odraslih osoba pokazalo kako vegetarijanci imaju 24 posto niži rizik od smrtnog ishoda srčanog udara.

Tumori

Nije toliko jasno smanjuje li izbjegavanje mesa rizik od tumora. Jedan pregled pet velikih istraživanja vegetarijanske prehrane nije uspio pronaći dosljedne dokaze da ona snižava rizik od raka dojki, debelog crijeva, pluća, prostate ili želuca.

Neka druga istraživanja pak govore drugačije. Autori istraživanja vegetarijanske prehrane na Oxfordu, koje je usporedilo 6000 vegetarijanaca i 5000 mesojeda, ustvrdili su kako su oni prvi snizili rizik od razvoja bilo kojeg oblika tumora za do 39 posto.

U jednom se nedavnom pregledu pokazalo kako 20 od 26 istraživanja dokazuje da muškarci kojima je dijagnosticiran rak prostate mogu imati bolje izglede za preživljavanje hrane li se vegetarijanski.

I jedno je britansko istrazivanje ustvrdilo kako izgleda da žene iz Indije, Pakistana i Bangladeša, koje su cijeloga života vegetarijanke, imaju manje izglede od razvoja raka dojke, iako znanstvenici nisu uspjeli odrediti je li im takvu zaštitu pružilo izbjega-vanje mesa ili konzumiranje velike količine povrća.

Šećerna bolest

Vegetarijanci imaju, prema jednom istraživanju više od 25.000 osoba koje su praćene dvadeset godina, manje izgleda i za razvoj šećerne bolesti. Šećerna bolest tipa 2, najčešći oblik ove bolesti, usko je povezana s pretilošću.

Vegetarijanska prehrana pogoduje zdravoj tjelesnoj masi, što često znači i bolju kontrolu razine šećera u krvi. U jednom su istraživanju znanstvenici zamolili 652 oboljela od šećerne bolest da se pridržavaju vegetarijanske prehrane siromašne masnoćama i programa redovite tjelovježbe.

Nakon četiri je tjedna 39 posto pacijenata, kojima su za održavanje normalnih razina šećera u krm bile potrebne injekcije inzulina, moglo prestati s takvim liječenjem, kao i 71 posto onih koji su
lijekove uzimali na usta.

Odličan članak o utjecaju hrane bogate povrćem odnosno vlaknima možete pročitati i na stranici prvaci.hr.