Navigacija

Voda

Svi smo svjedoci poplave savjeta kako treba piti osam do deset čaša vode na dan. Izgleda da takve tvrdnje ne drže vodu. No to ni izbliza ne umanjuje važnost vode.

Ipak su naša tijela sastavljena većinom od vode, koja zauzima 70% naše tjelesne mase. Voda čini do 80% naših mišića i 75% našega mozga. Nužna nam je kako bi nam zglobovi i razni organi bili podmazani, za održavanje tjelesne temperature i prijenos hranjivih tvari. No može li nam ona i pomoći u mršavljenju?

Potiskuje li se pijenjem vode tek?

DA Istraživanja pokazuju kako unos vode, bilo uz obrok ili u sklopu njega (npr. juhom), pomaže osjećaju sitosti. Neke osobe puno polažu na teoriju po kojoj treba piti puno hladne vode jer tijelo troši kalorije dok je zagrije na tjelesnu temperaturu.

Istraživanja su potvrdila kako pijenje hladne vode privremeno doista povećava potrošnju kalorija, ali ne u značajnijoj mjeri.
Pravi je temelj pomoći vode mršavljenju taj što ona ubrzava postizanje osjećaja sitosti. S druge strane, još se ne zna koliko taj učinak traje te koliko je za njega potrebno popiti vode.

Jedno je vrlo malo istraživanje provedeno na sveučilištu u Kuopiou (Finska) ustvrdilo kako su osam zdravih žena koje su uz doručak pile po dvije čaše vode, bile manje gladne nego kad su doručkovale bez vode.

Jedno je veće istraživanje koje je uz pomoć kolega vodila dr. Barbara Rolls, autorica djela Volumetrics, ustvrdilo kako se čini da se unošenjem vode kaosastojka obroka, npr. u pilećoj juhi, uspješnije odgađa tek i želja za sljedećim obrokom nego kad se voda pije uz obrok.

Je li mi potrebno više vode kad naporno vježbam?

MOŽDA Većina će ljudi nadoknaditi vodu izgubljenu tjelovježbom u sljedeća 24 sata. No, želite li biti sigurni kako vam ništa neće nedostajati, izvažite se prije i poslije tjelovježbe.

Za svakih 100 g koje ste izgubili popijte 1,1 dl tekućine. Sportske napitke možete preskočiti, osobito kad vježbate više od jednog sata za vruća vremena. Vrućina i iscrpljujuća tjelesna aktivnost dva su čimbenika koja utječu na gubitak velikih količina elektrolita znojenjem.

Ako u vašem vježbanju nisu uključena oba ta čimbenika, sve ćete izgubljene elektrolite lako nadomjestiti uobičajenom prehranom.

Može li se piti previše vode?

DA Bubrezi prosječnih osoba mogu svaki sat iz tijela izlučiti skoro litru vode. No uzimate 4 vrlo velike količine tekućine pa bubrezima zadate nemoguć zadatak, pretjerali ste.

Predoziranje vodom, ili hiponatremija, rijetko je stanje koje se susreće skoro isključivo kod maratonaca i ostalih sportaša u disciplinama koje traže iznimno veliku izdržljivost, a koji se do toga dovedu pijenjem velikih količina tekućine i gubitkom velikih količina natrija znojenjem.

Ta kombinacija znatno snižava koncentraciju natrija u krvi, što dovodi do po život opasna stanja čiji su prvi simptomi glavobolja, smetenost, povraćanje i jak umor. Teška hiponatremija može dovesti do kome pa i smrti, ali za to je obično potrebno tri do četiri sata skoro neprestane tjelesne aktivnosti i unosa tekućina.