Navigacija

B kompleks sadrži najvažnije vitamine iz B skupine. Koristi se kako bi umanjio nedostatak važnih hranjivih tvari u svakodnevnoj prehrani.

Vitamini B kompleksa nalaze se zajedno i u prirodi, a važni su za tjelesni metabolizam, stvaranje energije iz ugljikohidrata, bjelančevina i masti, stvaranje hormona i održavanje mišićnog tonusa.

Blagotvorno djeluju na funkcioniranje središnjeg živčanog sustava, ublažavaju opću iscrpljenost organizma, stres, jačaju imunitet i opće stanje organizma.
Važni su i za zdravlje očiju, rad srca, stvaranje crvenih krvnih zrnaca, te za zdravlje kože, kose i noktiju.

Vitamin B1 (tiamin)

Ovo je prvi otkriveni vitamin, koji je jako važan za ispravno korištenje ugljikohidrata (šećera) u tijelu te za provodljivost naših živaca. Ako unosimo premalo ovog vitamina, česta je bolest neobičnog naziva – beriberi. Dolazi do grčenja udova, problema sa srcem, zadržavanja vode u tijelu, a može doći i do problema u funkcioniranju mozga. U hrani se nalazi u pivskom kvascu, pšeničnim klicama, jajima, grašku, orasima i šunki.

vitamini b kompleksaVitamin B2 (riboflavin)

Ovaj vitamin je neophodan za normalno funkcioniranje staničnog disanja, tako da ne možemo zamisliti život bez njega. Ako je prisutan njegov manjak, počinju nas smetati oči (posebno su osjetljive na svjetlost), dolazi do raznih alergijskih reakcija i upala na koži (svrbež, osip, ljuštenje i slično) te nam rane izuzetno teško zarastaju. Ovaj vitamin možemo naći prvenstveno u mlijeku i mliječnim proizvodima, svježem povrću, cjelovitim žitaricama i jetri.

Vitamin B3  (niacin)

Ovaj vitamin se, za razliku od prva dva navedena, može sintetizirati u tijelu čovjeka, ali isključivo putem aminokiseline triptofan koja se pak mora unijeti u tijelo hranom. Jako je važan za staničnu izmjenu tvari. Manjak tog vitamina u organizmu može dovesti do bolesti zvane pelagra koja će izazvati proljev, promjene na koži i demenciju. U hrani ga možemo naći u žitaricama, mahunarkama (soja, mahune, grah, grašak), kikirikiju, mesu i jetri.

Vitamin B6 (piridoksin)

Neophodan je za pravilno iskorištavanje bječančevina u tijelu. Ako uzimamo kroz prehranu veće količine bjelančevina, biti će potrebne i veće količine tog vitamina. Važan je i za metabolizam masti. Možemo ga unijeti putem mahunarki, žitnih klica, mlijeka, kvasca i jetre. A ako ga imamo premalo u organizmu, moglo bi doći do problema s kožom (do njena ljuštenja), promjena na sluznici, raznih upala, žarenja jezika, grčenja udova i slično.

Vitamin B12 (cijanokobalamin)

Nužan je za pravilno korištenje željeza i sazrijevanje crvenih krvnih stanica, a time i za normalno funkcioniranje svih stanica u tijelu čovjeka. Pohranjuje se u jetri. Ako ga unosimo više negoli ga organizam treba, može se skladištiti u tijelu, ali uz pretpostavku da nam žuč normalno funkcionira. Ako ga pak unosimo nedovoljno, može se razviti bolest zvana megaloblastična anemija kod koje se krvotok puni s nezrelim crvenim krvnim stanicama. Osim toga, razvija se gastritis, upale sluznice jezika i razne neurološke promjene. Kako do toga ne bi došlo, možemo konzumirati namirnice bogate vitaminom B12, a to su: tvrdi sirevi, vrhnje, junetina, žutanjak i pivski kvasac.